Do apteki nie tylko po leki. Europejczycy coraz bardziej ufają farmaceutom
Według STADA Health Report 2025, farmaceuci są dziś jedną z najbardziej cenionych grup zawodowych w ochronie zdrowia. W kwestiach związanych ze zdrowiem większym zaufaniem darzymy jedynie lekarzy rodzinnych (69 proc.), innych pracowników ochrony zdrowia (61 proc. i naukowców (59 proc.). Już 58 proc. Europejczyków deklaruje, że ufa farmaceutom.
Pacjenci coraz częściej wybierają aptekę jako pierwsze miejsce, gdzie szukają pomocy – zamiast przychodni. Przyczyną są długie kolejki i ograniczony czas konsultacji lekarskich, zwłaszcza w sezonie przeziębień i infekcji. Aż 40 proc. badanych odwiedza apteki przede wszystkim ze względu na możliwość uzyskania fachowej porady, a kolejne 40 proc. – aby od razu otrzymać potrzebny produkt. Dla 30 proc. Europejczyków (i aż 40 proc. Polaków) apteka jest miejscem, gdzie znajdą wszystko, czego potrzebują do dbania o zdrowie.
Farmaceuci w Polsce – wysoki poziom zaufania
W Polsce farmaceuci od lat cieszą się dużym zaufaniem społecznym. Już w 2017 roku aż 61 proc. badanych uważało ich za osoby cieszące się autorytetem. Obecnie, według raportu STADA, ufa im 53 proc. Polaków – niewiele mniej niż średnia europejska (58 proc.). Największym zaufaniem farmaceuci cieszą się w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Belgii (po 69 proc.).
Co ciekawe, mimo rozwoju aptek internetowych, jedynie 2 proc. Polaków nigdy nie korzysta ze stacjonarnych. Większość pacjentów ceni sobie bezpośredni kontakt z farmaceutą i możliwość uzyskania porady. – Cieszy, że wciąż bardziej wartościowa jest dla nas rozmowa ze specjalistą niż odpowiedzi wyszukane w internecie – podkreśla Marta Prechtlova, CHC Director w STADA Pharm.
Kluczowe kompetencje farmaceutów
Rola farmaceutów znacząco ewoluowała – dziś są oni nie tylko wydającymi leki, ale także kluczowymi partnerami systemu ochrony zdrowia. Jakie obowiązki pełnią?
Realizacja recept – farmaceuci sprawdzają ich zgodność z przepisami i zaleceniami lekarza, dobierają odpowiednie preparaty i instruują pacjentów, jak je stosować.
Doradztwo farmaceutyczne – udzielają porad dotyczących leków, suplementów i zdrowego stylu życia. Najczęściej pacjenci zgłaszają się do nich z takimi dolegliwościami jak zatkany nos (42 proc.) czy ból gardła (41 proc.).
Przegląd lekowy – analiza wszystkich stosowanych leków i suplementów pod kątem interakcji i dublowania terapii. To ważny element bezpieczeństwa farmakoterapii, zwłaszcza u pacjentów z chorobami przewlekłymi.
Recepta farmaceutyczna – możliwość wystawienia recepty w sytuacjach nagłych, gdy pacjent nie ma dostępu do lekarza. Obowiązuje ona jednak wyłącznie na zasadach pełnej odpłatności.
Szczepienia – w aptekach współpracujących z NFZ można wykonać m.in. szczepienia przeciw COVID-19, grypie, HPV, półpaścowi, WZW typu A i B.
Badania diagnostyczne – część farmaceutów wykonuje testy antygenowe, pomiary ciśnienia, glukozy, parametrów życiowych czy podstawowe badania lipidowe.
Apteka jako punkt pierwszego kontaktu
Farmaceuci dzięki swojej wiedzy i dostępności wspierają system ochrony zdrowia, odciążając lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. To oni często jako pierwsi zauważają problemy zdrowotne pacjentów i mogą skierować ich na dalszą diagnostykę.
Zaufanie społeczne do farmaceutów jest nie tylko dowodem na docenienie ich roli, ale także szansą na rozwój modelu, w którym apteka staje się punktem pierwszego kontaktu w podstawowych problemach zdrowotnych. To rozwiązanie korzystne zarówno dla pacjentów, jak i dla całego systemu.